X
Tervetuloa Hollen Autosähkön verkkokauppaan! info@hollenautosahko.fi

ilmastoinin kompressorin vaihto

Hollen Autosähkön korjaamo on toistaiseksi suljettu, keskitymme valvontakameroihin ja aurinkosähköön. Toimitamme edelleen varaosat ilmastointiin ja lisälämmittimiin keskieuroopasta edullisesti, muutaman päivän toimitusajalla. Yleisimmät tuotteet pidämme varastossa. Pyydä tarjous

044 537 91 52

  jarmo.holopainen@gmail.com

Ilmastoinnin kompressorin vaihto

 ilmastoinnin kompressorin vaihto logo

Ilmastoinnin kompressorin vaihdon suorittamiseen tarvitaan kylmäaineen tyhjennys/täyttölaite, koska ennen letkujen irroittamista on kylmäaine ja öljyt poistettava. Painetta on ilmastoinnissa, vaikka moottori ei pyöri ja ilmastonti pois päältä noin: 5 bar, joten ilmastointijärjestelmä on aina tyhjennettävä kaasusta.



Ennen ilmastointijärjestelmän purkamista ja tyhjentämistä etsitään syy miksi kompressori on vaurioitunut.



Yleisimpiä syitä kompressori vaurioihin:



Kompressorin voiteluhäiriöt aiheuttavat kiinnileikkautumisia ja kompressorin ääntelyä. kylmäaineen ja öljyn määrällä on merkitystä.

Kompressorin käämi viat johtuvat liitosten ruostumisesta käämin sisällä. luistavan magneettikytkimen ylikuumenesesta ja viallisen hihnapyöränlaakerin ylikuumenemisesta.

Ylipaineventtiilin vuotaminen voi johtua toimimattomista lauhdutuspuhaltimista tai likaisesta lauhduttimesta. Yleensä varoventtiili ei sulkeudu ylipaineen jälkeen, joten rikkonaisen flektin takia voi mennä kompressorikin uusiksi. Ilmastoinnin letkut voivat tukkeentua ja nostaa paineen. Myös liian suuri kylmäainemäärä aiheuttaa ylipaineen, joten tarkkana täytössä.

Öljyvuodot tiivisteistä ja kompressorin kaulalta.

Muuttuvatilavuuksisen kompressorin kytkimen rikkoontuminen voi johtua ylipaineesta, kiinnileikkaamisesta tai laturin vapaakytkimen toimimattomuudesta.

Muutuvatilavuuksisen kompressorin ohjausventtiilin toimimattomuus johtuu yleensä kompressori sisällä olevista epäpuhtauksista ja korroosio pilaa liitoksia.




Ilmastointijärjestelmän pesu

 



Ilmastointijärjestelmän pesu kompressorin vaihdon yhteydessä on aina suotavaa. Kun järjestelmä pestään liasta ja vanhoista öljyistä puhtaaksi uusi kompressori ei vaurioidu liasta ja öljymäärä on helppo saada oikeaksi. Jos järjestelmää ei pestä voi entisen kompressorin muruset vaurioittaa uuden kompressorin ja takuu menetetään.

ilmastoinnin kompressorin vaihto pesuilmastoinnin kompressorin pesu kaavio

Ilmastoinnin huoltolaitteeseen tuleva pesujärjestelmä huuhtelee nestemmäisellä kylmäaineella järjestelmän. Nestemmäinen kylmäaine painetaan vastakkaiseen suuntaan normaalia kylmäkiertoon nähden, jolloin lika ja vanha öljy tulevat kylmäaineen mukana ulos. Kuivain ja kompressori poistetaan pesun ajaksi ja niiden tillalle laitetaan yhdysputket. Ilmastoinnin komponentit voidaan pestä myös irrallaan.





Ilmastoinnin pesu liuoksella



Liuoksella pesu tapahtuu koneella tai komponentti kerallaan paineilmapullolla. Pesuliuos ruiskutetaan järjestelmään vastakkaiseen suuntaan, kuin kylmäkierto. Liuos tuo mukanaan öljyt ja hiukkaset ja järjestelmä puhdistuu. Kompressori ja kuivain poistetaan pesun ajaksi.





Typpi huuhtelu



Pienemmille komponenteille soveltuva menetelmä, jossa typen paine ja kova virtausnopeus työntää öljyä ja likaa pois. Typpi ei poista öljyä kokonaan.




Ilmastointikompressorin asennus

 



Kun vanha kompressori on poistettu kannattaa tutkia laturin yms vapaakytkimien toiminta. Jos laturin kytkin jumissa voi hihnan värähtelyt rikkoa kompressorin kytkimen HUOM erityisesti (magneettikytkimettömät muuttuvatilavuuksiset kompressorit).


POISTA UUDESTA KOMPRESSORISTA MUKANA TULEVA ÖLJY AINA



Kompressorin mukana tuleva öljyn laatu on arvoitus. Se voi olla vain varasto öljy, eikä määrää tiedä kukaan. Et voi saada oikeaa määrää ja laatua öljyä järjestelmään, kuin toimimalla näin: kaada öljy pois kompressorista. Öljy voi myös olla vanhaa ja hapettunutta, jos kompressori on ollut varastossa pitkään.


Uusi ilmastoinnin kompressori

Poista mukana tuleva öljy joko poisto tulpasta tai kompressorin painepuolen (DIS) letkunliittimestä. Kompressorin pyörittäminen vetolevystä tai kytkimestä nopeuttaa öljyn valumista



Kompressorin pyörittäminen käsin kytkimestä nopeuttaa öljyn valumista





Tarkasta lisättävä öljymäärä ja laatu. Määrä on ajoneuvokohtainen ja laatu kompressorikohtainen.



Lisäys tapahtuu erillisen poistotulpan kautta tai (SUC) eli imuliitännän kautta. Kompressorin pyörittäminen nopeuttaa öljyn imeytymistä

Kun kaikki tarvittava öljy on lisätty kompressorii, niin täytön yhteydessä ei tarvitse lisätä öljyä. Väriaineen lisäyskin täytön yhteydessä on turha, jos järjestelmän vuotoa ei epäillä. Jotkin kompressori valmistajatkaan ei suosittele väriaineen lisäystä, kun sillä voi olla merkitystä öljyn voiteluominaisuuksiin.


Lastusuodatin

Samalla kun asentaa kompressoria kannattaa asentaa lastusuodatin kompressorin imupuolelle. Lastusuodatin on pieni verkosta tehty suodatin, joka estää järjestelmään mahdollisesti pesusta huolimatta jääneiden murusten imeytymisen kompressoriin.



VW T5 Transporterissa on ilmastointikompressorissa vapaakytkin ja kumikytkin, ne kannattaa vaihtaa kompressorin vaihdon yhteydessä.
Vaihda kuivain ja mahdollisesti paisuntaputki/venttiili


Kun kompressori on asennettu autoon ja järjestelmä on täytetty kylmäaineella on vuorossa kompressorin sisäänajo.



Magneettikytkimellä varustettu perinteinen kompressori



Pyöritä kädellä magneettikytkimestä noin 10 kierrosta, jotta öljyt jakaantuu järjestelmään. Moottori ei saa pyöriä.
Käynnistä moottori ja anna pyöriä reilua 1300 rpm ja kytke ja katkaise 10 kertaa kompressori päältä ilmastointi napista tai lämmönhallintapaneelista. Näin palaa tehdas rasvat kytkimestä.
Tarkasta paineet ja avatus liitokset vuodon varalta.



Muutuvatilavuuksinen kompressori ilman magneettikytkintä



Pyöritä autoa 10 min joutokäynnillä ilman kompressorin kytkemistä päälle.
Tarkasta paineet ja avattujen liitosten tiiveys.

Sale

Unavailable

Sold Out