X
Tervetuloa Hollen Autosähkön verkkokauppaan! info@hollenautosahko.fi

ilmastoinnin kompressori

HOLLEN AUTOSÄHKÖN KORJAAMO ON TOISTAISEKSI SULJETTU, KESKITYMME VALVONTAKAMEROIHIN JA AURINKOSÄHKÖÖN. TOIMITAMME EDELLEEN VARAOSAT ILMASTOINTIIN JA LISÄLÄMMITTIMIIN KESKIEUROOPASTA EDULLISESTI, MUUTAMAN PÄIVÄN TOIMITUSAJALLA. YLEISIMMÄT TUOTTEET PIDÄMME

VARASTOSSA. PYYDÄ TARJOUS

044 537 91 52

  JARMO.HOLOPAINEN@GMAIL.COM

Ilmastoinnin kompressori

ilmasoinnin kompressorin logo

 

Ilmastointikompressori on käytännösssä pumppu, joka kierrättää kylmäainetta ja voiteluöljyä järjestelmässä. Se imee matalapaineisen, kylmän kylmäainehöyryn ja puristaa sen korkeapaineiseksi, kuumaksi höyryksi, joka johdetaan painejohtoa pitkin lauhduttimeen, joka nesteyttää kylmäaineen. On tärkeää, ettei kylmäaine pääse nestemäisenä ilmastointikompressorin, sillä nestemäinen kylmäaine voi rikkoa venttiilit ja jopa männät, koska voi tulla ns. nestepuristus.

Ilmastointikompressori


Ajoneuvojen ilmastointijärjestelmissä käytetään monenlaisia ilmastointikompressori-tyyppejä. Paine voidaan tuottaa spiraali-, mäntä-, siipikenno- sekä vinolevy-kompressorilla. Nykyaikaisissa järjestelmissä on usein säätyvätilavuuksinen vinolevy- tai huojulevymäntäkompressori. Uusimmissa autoissa voi olla jatkuvakäyntinen muuttuvatilavuuksinen kompressori. Siinä ei ole ollenkaan magneettikytkintä, vaan vinolevyn kulmaa säätämällä saadaan kompressorin toiminta ohjattua tarpeen mukaan, jopa pysäytettyä. Hybridi- ja sähköautoissa käytetään ilmastointikompressoreja, joissa on oma sähkömoottori.




Ilmastoinnin kompressori voi ottaa jopa 4-12kW tehon moottorista

 



Normaalisti auton ilmastoinin kompressori saa pyörintävoimansa kiila tai lattahinan välityksellä moottorista ja tehon tarve on yleensä 4 – 12 kW. Ilmastoinnin kompressori kytkeytyy pyörimään siinä olevan magneettikytkimen avulla, jota ohjaa ilmastointijärjestelmän automatiikka. Voitelun kompressori saa kylmäaineöljystä, joka määräytyy järjestelmän ja kylmäaineen mukaan.




Ilmastoinnin kompressori tyypit



Ilmastointikompressorien yleisimmät tyypi ovat vino- ja huojulevyilmastointikompressorit. Ilmastointikompressoreissa on neljästä kymmeneen mäntää ja se voi tyypiltään olla vakio- tai muuttuvatilavuuksinen.

 


Vinolevyilmastointikompressori

 



Vinolevyilmastointikompressorissa mäntien edestakainen liike saadaan aikaan muuttamalla roottorin akselin pyörimisliike aksiaaliseksi käyttämällä vinolevyä. Männät liukuvat suoraan kiinni vino-levyssä.
ilmastointikompressori denso

 

 




Huojulevyilmastointikompressori

 

Huojulevymallisessa ilmastointikompressorissarakenteessa mäntien liike välitetään työntö-tangoilla


Kylmäaineen tilavuusvirta muuttuu mäntien iskunpituutta säätämällä, jolloin kompressorin tuottama kylmäteho saadaan vastaamaan käyttöolosuhteita. Muuttuvatilavuuksisessa kompressorissa vinolevyn kulmaa säätävät paine-ero mäntien eri puolilla, ja vinolevyn kulmaa ohjaavat jouset. Kun paine kammiossa nousee, painaa se mäntiä vastaan kammion puolelta ja näin pitää niiden iskupituutta lyhyempänä. Kammiopaineen pienentyessä jousivoima pääsee työntämään vinolevyä suurempaan kulmaan ja iskutilavuus kasvaa.
Kammiopaine säädetään venttiilillä, josta on yhteydet imu- ja painepuolelle sekä kammioon. Kun lämpökuorma höyrystimellä kasvaa ja imupuolen paine nousee, venttiili päästää painetta kammiosta imupuolelle. Pienentynyt kammiopaine sallii vinolevyn kulman kasvun, joka suurentaa kompressorin tilavuusvirtaa ja lisää jäähdytystehoa.

 


Ilmastoinnin kompressorin vian etsintä

 


Jos magneettikytkimellä oleva ilmastointikompressori ei kytkeydy, kannattaa mitata tuleeko kompressorin käämille jännite. Jännitteen suuruus on yleensä sama, kuin akun navoilla oleva jännite, 11,5v voidaan pitää minimi jännitteenä. Jos jännite on alhaisempi syy voi olla esim: liitoksissa tai releessä. Jännite mitataan kuormitettuna eli kompressorin liitin kiinni johtosarjassa.

Esim: Hondissa usein relevikoja ja volkkarissa akun päällä olevat sulakkeen hapettuneet.


Ilmastointikompressori jännitemittaus

 

 


Ilmastointikompressorin jännitteen mittaus

Jos kompressorille tulee jännite seuraavaksi mitaan käämin vastus

 


ilmastointikompressorin käämin vastuksen mittaus

 


Ilmastointikompressorin käämin vastuksen mittaus

Huoneen lämpötilassa, eli noin 22 astetta käämin vastus 12v kompressorilla on 2,8-4,4Ohm.

Jos käämi ehjä ja jännite tulee, mutta kompressori ei kytkeydy on seuraava tarkastus vetolevyn välys.

Vetolevyn ja hihnapyörän välys on 0,3 - 0,6 mm yleensä, jos yli 0,6 säätö kannattaa suorittaa. Mittaus tapahtuu vetolevyn ja hihnapyörän välistä lehtivälysmitalla.

Vetolevyn säätö

 

 

Sale

Unavailable

Sold Out